Tuesday, October 31, 2006

Behöver man tala mer om kärlek?


Idag fortsätter expressen sin något onyanserade artikelserie om flickor som hamnar på nätet utan sin vilja.
Onyanserat därför att de i sann kvällstidningsanda vräker på allt va det har med ord som PORRSTJÄRNOR på löpsedeln.
Känns lite sådär om man frågar mig.

Men om vi borstar bort lite grann av den svulstiga kvällstidningsjournalistiken så finner något där bakom.
Något som man kanske inte pratar lika mycket om.
Något som man kanske är rädd att prata om för då blir man ju helt plötsligt vuxen.
Då talar man inte längre ungdomarnas språk.
Det jag menar är när pojkvännerna tar kort och sedan lägger ut på nätet när det är slut.

Jo, det pratar man om. Att det händer, men inte lika mycet som man varnar för fula gubbar och att lägga ut visamyckethud-bilder på snyggast.se.

Men det som slog mig på väg till jobbet idag är att behöver vi tala om kärlek mer?
Vad kärlek är.
Hur det känns när man är kär, vad det är att vara i ett förhållande?
Vad är det som krävs av en 14 tjej som är tok-kär i sin pojkvän och som på allvar tror att de kommer vara tillsammans resten av livet?
Är det någon som pratar om det?
Är det någon som faktiskt presenterar ideén för henne att de med största sannolikhet inte kommer vara tillsammans hela livet. Att de kanske till och med inte ens kommer att umgås om låt säga 3 år.
Nu kanske jag är cynisk. Jag vet, men faktum är att vi pratar inte om de här sakerna.

Därför kanske det känns självklart för tjejerna att ställa upp på lite nakenbilder när killen frågar.
Man vill ju vara snäll, ja men då kan ju han alltid titta på mig och längta efter mig och då kommer han inte blir kär i någon annan, och eftersom han aldrig kommer att bli kär i någon annan så behöver jag inte oroa mig för att bilderna ska hamna på nätet. Det skulle ju aldrig han göra mot mig.

När man är i ett förhållande så ska man ALDRIG känna tvång.
Man ska aldrig acceptera att bli pressad in i något som man inte vill.
Ett förhållande baseras på att man respekterar varandra, att man lyssnar till vad den andra vill och inte bara kräver att hon/han ska göra som jag vill.

Så med risk för att verka tråkig säger jag:
Är du under 20 så är sannolikheten stor för att det förhållande du har inte kommer att hålla så många år till.
Gör bara sånt du själv vill.

Kärleken avgörs inte på om du ställer dig framför kameran eller inte. Och om det gör det så är det inte kärlek.
Då är det tvång.

Är jag ute och cyklar?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home