Wednesday, September 13, 2006

Bullying? No way!

Läser utdrag ur en avhandling som Marilyn Campbell har gjort om E-mobbning, eller som de säger på engelska: Cyberbullying.
(Kom för övrigt ihåg att när internet började utvecklas på riktigt så var Cyber ett riktigt inneord. Men det känns inte lika så hett nu.)
Hon säger en sak som jag tycker är viktig och som glöms bort när man pratar E-mobbning, och det är payoffen.
Dvs vad får mobbaren ut av det hela.
En stor del av debatten om kränkningar på nätet handlar om att folk sitter hemma i sina mörka rum och skickar ut anonyma kränkningar åt höger och vänster.
Hon säger att det inte är så. Att man inte vill vara osynlig och anonym när man kränker någon.
Man vill ha något tillbaka.
En payoff.

Och jag är beredd att hålla med henne där. För man vill ju att folk ska se det man gör.
Om man är taskig mot någon i skolan så sliter man ju inte själv in någon på toan och mobbar den där.
Nej man vill ju att folk ska se mig! Tycka om mig! Tycka att jag är cool! Vilja hänga med mig på rasten! Bli kära i mig!
det är ju DET det handlar om.
Att bli synlig.

Samma sak på nätet.
Kolla vad jag har gjort, titta vilket taskigt inlägg jag gjort, kolla vilken sida jag har gjort om den här personen, kolla på den här bilden jag tagit.

Och då hamnar vi åter nära den traditionella mobbningen.
Alla vet vem som är utsatt och vem som utsätter med man gör inget.
För att man kanske är rädd att bli utsatt själv eller att man tror att det är bättre att inte göra någonting, för huvudsaken är ju att jag inte är elak själv.

Hur man säger ifrån i det verkliga livet det vet alla(sen om man gör det är en annan sak)
Men vet man hur man kan säga ifrån på nätet?
Nätet är ju lite mer opersonligt på nåt sätt(även om många ungdomar VERKLIGEN lägger ut sin personlighet där) så att man kanske i större utsträckning inte bryr sig.
Tänker att: Det där kan någon annan ta hand om. Det är inte mitt problem.
Eller så kanske man förlitar sig alltför mycket sidornas säkerhetavdelning.
En sak som jag tänkte prata om i nästa inlägg..........

En intervju med Marilyn Campbell finns HÄR.

1 Comments:

Blogger Jan Svärdhagen said...

Hej

Intressant blogg! Vi som läser den önskar dock lite information om dig som skriver. Det ger mer stuns åt dina tankar.

Allt gott

Jan Svärdhagen
http://etik.blogspot.com

September 14, 2006  

Post a Comment

<< Home