Tuesday, September 12, 2006

En bild på nätet är som en tatuering på kroppen. Snygg, men kanske svår att ta bort.

Lunarstorm och skolporten gjorde en undersökning då de frågade lärare om E-mobbning.
74% svarade att de visste för lite.

SJUTTIOFYRA PROCENT!!!!
Det är en mäktig siffra det.

Men den ska oxå ställas emot att 89% tycker att de får det stöd de behöver när de ställs inför problem som rör E-mobbning.

Men det som jag tycker att spännande att oftast när skolor vill boka föreläsningar och information om E-mobbning så är det eleverna som de vill ska höra.
Visst, de behöver få höra om vad E-mobbning är och vilka effekter internets snabba spridning kan ha på rykten, skitsnack och bilder/filmer.
Men jag tycker att lärarna behöver höra det ibland ännu mer.
Eller kanske inte bara lärare utan vuxna i största allmänhet.
Istället för att läsa tidningarnas skräckpropaganda så skulle de behöva få en lite mer nyanserad och saklig bild av problemet. Tycker jag iaf.

Läste bloggen IT&ETIK idag om hetast.se, som jag skrev om igår, och kan inte annat än hålla med honom.
Storma siten killar!

(Men jag kan ändå inte komma ifrån att jag inte tycker man ska prata om den.)
För det är ju stört hur många av de där tjejjerna som INTE lagt upp sina bilder där.
Och fan va jag kan bli arg på alla killar som gör det där.
Lägger ut bilderna bara för att det är lite kul, eller för att de är förbannade.
Man ska se en bild på nätet lite som en tatuering tycker jag, det går lätt och göra och kanske är coolt då. Men vill jag ha den om 5, 10, 20, 30, 40 , 50 år?



Eller så här: Skulle jag tatuera någon annan mot dens vilja?
Förmodligen inte.
Så lägg inte upp vågade/avklädda bilder på andra!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home