Friday, September 08, 2006

Och problemet är.....

...att när man ska definiera mobbning så ska det ske upprepade gånger.
Dan Olweus säger:
"Mobbning är när man utsätter en eller flera för negativa handlingar upprepade gånger under en längre tid"

Men om jag lägger ut en bild(mot dens vilja) av någon på nätet, så är ju själva publiceringen en engånsföreteelse. Men det kommer ju förmodligen att visas upprepade gånger. Och kommer defenitivt att finnas där under en längre tid.

Så vad är då definitionen för kränkningar på nätet.
Stiftelsen Friends säger att det är samma sak som "vanlig" mobbning. Och det låter väl rimligt tycker jag.
För ett av problemen när det gäller de vuxnas syn på det hela är ju att det blir en teknikfråga. Man räds tekniken och flyr, skyller på något annat.
Eller så hamnar man i anmälningsfällan och ska anmäla allt till höger och vänster.
Se det som relationer. Det tror jag är en sund inställning. För i grund och botten så är det väl det som det handlar om.
För jag tror ju inte att det är TEKNIKEN som gör att man är taskig mot varandra.
Det är ju relationen människor mellan som det handlar om.
Och, tror jag, att förstå att det faktiskt är riktiga människor på andra sidan skärmen.
Det är det som vi måste lära ut, istället för att måla upp internet som en helveteshåla.

HA en trevlig helg

0 Comments:

Post a Comment

<< Home