Tuesday, October 17, 2006

Anonyma sms(igen)

Idag skriver DN en artikel om mobbning via anonyma sms.
Om man tänker på vart ligger ansvaret i sådan här fråga........
En del företag skyller ju alltid ifrån sig vad det än gäller.
Två exempel:
-Det är föräldrarna som ska bestämma om sina barn ska titta på fylle och förnedrinssåpa(läs big brother) anser Kanal 5. Sen att de sände det i repris 200 gånger om dagen har INGET med saken att göra.

-Det är försäljningsställenas ansvar var och hur de placerar våra tidningar, sa en anställd på Slitz för ett tag sedan på frågan om deras tidningar kan öka sexualiseringen i samhället, samt ev bidra till att unga flickor mår sämre och blir mer pressade av ett ouppnåerligt skönhetsideal. Sen att de alltid har bystiga halvnakna tokretuscherade tjejer på omslaget har INGET med saken att göra.

Men vems är ansvaret för att det skickas anonyma sms med hot, kränkningar och förnedrande texter?
Är det operatörernas fel, för att de överhuvudtaget ger människor den möjligheten?
Är det den som skickar det, som naturligtvis "borde veta bättre"?
Eller är det samhällets fel, som inte kan skapa en solidaritet och medkänsla för sin kamrater?

Jens Pettersson, chef för mobilmarknadsföring på tele2/comviq, säger i artikeln:
"- Vi ser ingen nytta med att plocka bort identiteten, jag tror att det snarare används till mobbning och rena hot än till att skoja med kompisar."

En väl genomtänkt förklaring. För det är väl det som det handlar om.
Vad är nyttan av den tjänsten?

3:s presschef Erik Hörnfeldt säger efter att de tagit beslut om att ta bort tjänsten:
"- Den fyller helt enkelt inte någon funktion märker vi efter att ha pratat internt. Det verkar inte som att tjänsten efterfrågas utan mest kan ställa till ofog."

Ibland så KAN man faktiskt påverka!
Det hela började med en debattartikel från friends och Byrån mot diskriminering som ingen ville publicera, då valde istället DN att göra en artikel om det, och snart kanske anonyma sms är ett minne blott.

Sen sätter ju 16åriga Jessica fingret på en viktig sak i sammanhanget, när man pratar om sms alltså:
"- När man skickar ett sms vill man ju att personen kan svara på det och veta vem det är från."

4 Comments:

Anonymous Anonymous said...

intressant blogg, men varför vara anonym bloggare? Det du skriver om skulle kännas seriösare om du faktiskt skrev vem du var.

/Camilla, bloggläsare

October 19, 2006  
Blogger Åsa K said...

Jag håller inte riktigt med Camilla. Det beror ju på vad syftet med bloggen är. Jag tycker det är underbart att bloggar också kan användas för egna reflektioner, utan så höga ambitioner att vara en påverkande röst i mediabruset. Påverka kan man göra på andra vis, och det tror jag mig veta att du gör.

Jag blir mest glad över din generositet - att du låter mig dela dina tankar och bli inspirerad av dem utan att jag nödvändigtvis måste sätta allt du skriver i relation till vem du är och varför du skriver det du gör. I Internets barndom talade man gärna om hur nätet skulle ge alla lika möjligheter att påverka och delta i debatten, oavsett ålder kön, utbildning, social status, utseende och så vidare. Nu blev det ju inte alls så. Vem som är avsändare av en text är enormt viktigt för hur den uppfattas och används. Det är ofta det första jag letar efter på en sida. Därför är det för mig snarast något vilsamt över att för en gångs skull få förhålla mig bara till det texten faktiskt uttrycker och inte till vem som är avsändare.

Fast sen får jag kanske erkänna att jag inte kunde låta bli att använda de ledtrådar som finns på bloggen för att lista ut vem du är.

/Åsa K, också ägare av en anonym blogg

October 20, 2006  
Blogger E-mobbning said...

Hej,
visst finns det fördelar och nackdelar med att vara anonym.

Min tanke med att inte skriva vem jag är att det inte ska värderas med vart jag kommer ifrån eller vart jag jobbar.

Detta är mina tankar och funderingar och saker som jag stöter på när jag är ute och föreläser.
Vilket jag är väldigt mycket.

Man kan nog oxå lista ut lite vem jag är. Och då är det helt ok.

Men jag kommer inte, än på ett tag att skriva mer utförligt om mig än vad jag gör nu.

Mvh
J

October 20, 2006  
Anonymous Anonymous said...

pusslet, fick en till bit och den stämde överens med de tidigare..:-)

/Camilla

October 24, 2006  

Post a Comment

<< Home