Tuesday, September 19, 2006

Ny regering nya riktlinjer?

Den nya högeralliansen har ju innan valet flaggat för hårdare tag i skolan.
Något som jag är tveksam till.
Folkpartiets förslag på att man ska flytta på mobbarna är ju ett spännande förslag om man ser på det ur ett E-mobbnings perspektiv.
För enligt Fp så kan man stoppa mobbningen om man flyttar mobbaren.
(Något som jag för övrigt är väldigt tveksam till, eftersom jag tror att mobbning är ett gruppbaserat problem istället för ett individproblem. )

Som jag var inne på i ett tidigare inlägg så handlar mobbning väldigt mycket om att bli sedd. Men ska man inte flytta alla de som står och tittar på då? För de är ju minst lika mycket inblandade i mobbningen som den som utför handlingen.

Men hur ska man tänka sig om personen även blir utsatt på nätet.
På vilket sätt underlättar en flytt för den personen?
Nätet finns ju överallt.

Istället för att försöka pinpointa ut VEMS fel det är, så borde man prata om VARFÖR.
Varför är det mobbning i klassen, på skolan, på nätet.
Får man svar på den frågan så behöver man inte flytta runt på elever.

Så snälla snälla högeralliansen, ta det lungt med era hårda tag mot mobbarna, låt nu skolan få fortsätta på det som de gör nu.
För det känns som att vi är på rätt kurs.
Att fler och fler förstår orsakerna bakom problemen, istället för att avfärda det hela som: "Sånt som barn gör"(citat från en lärare i Västra götaland, jag tappade hakan!) så tar man tag i det. Stärker grupper, jobbar med trygghetsprogram.

När vi börjar få det greppet i skolan, då kanske vi kan få grepp om nätmobbningen oxå.

Dagens skrämselhicka:
Snyggast har nu även en filmsektion!
Satt och kollade runt lite och har sett säkert 4-5 filmer på fulla tonåringar som ligger i gräset och visar hud.
Har människorna bakom snyggast ingen moral i kroppen?
Jag vet att man inte ska bli förfasad. Det blir jag inte heller.
JAG BLIR FÖRBANNAD.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home