Thursday, September 14, 2006

En vän att hålla i handen? Skulle inte tro det.

Har pratat med ungdomar om deras syn på kränkningar på communitys.
Att det är så vanligt att folk slentriankränker.
Att man bara glider förbi nån sida och släpper en elak kommentar.
Kan vara om intressen, kläder eller hur man designat sin sida. Eller varför inte bara en vanlig: "Du ser het ut;-) Lust med cam?"

Det är nog bara ett fåtal som inte råkat ut för detta.
Men grejen är att reaktionerna på det är små, för att inte säga obefintliga.
Antingen så tänker man att det är sånt som man får ta, eller att den personen som skrev det är dum i huvudet, ingen att bry sig om.
Eller kanske det vanligaste: Den där användaren tar säkerhetsavdelningen hand om.

Pyttsan säger jag.

Säkerhetsavdelningarna(om de finns) har ju ingen chans att ta tag i några användare om det inte är några som anmäler.
Jag tycker att man ska anmäla alla som beter sig illa på communitys.
Så att de som äger communityn kan agera.

Man kan göra en jämförelse med hur lite koll en säkerhetsavdelning har.
En community är som ett stort rum kan man säga, men utan stolar.
Man kan stå och prata med varandra, man kan skriva på stora klotterplank på väggarna, eller så kan man stå och skriva på sina personliga små platser.
Säg att det är 20.000 inloggade samtidigt.
Eller välj vilken siffra man vill, men om vi utgår från ex lunar så är ju inte det en omöjlig siffra.
Då är det alltså 20.000 som minglar runt i det där rummet.
Och hur många säkerhetsfolk har vi där samtidigt? Kanske 5?
Hur ska då dessa 5 kunna hålla koll på alla 20.000 om ingen gör de uppmärksamma på vilka det är som inte sköter sig?
Jag skulle vilja säga att det är omöjligt trots "spärrar och kvoter och testprogram".

Många användare på communitys tror ändå att det är som att hålla någon i handen när man är där. En stor vänlig kompis som tar hand om en och vill att man ska ha det bra och kommer att skydda en om någon är elak.
Visst det kanske är så ibland, men man får aldrig glömma att det är företag(iaf de stora) som vill tjäna pengar.
Nike tar inte hand om mig om jag stukar foten när jag joggar i deras skor.

Och kontentan är:
(ursäkta om det är lite blajjigt idag, men detta är viktigt)
Att det är användaren som själva bestämmer hur de vill ha det.
I slutändan måste det vara så.
Så jag säger till alla som får kommentarer som man inte tycker är ok på ett community: Anmäl till säkerhetsavdelningen.
Lita inte på att någon annan gör det.
Och om siten inte har en säkerhetsavdelning.
Var inte där.

Sen en kort sak om sexualiseringen på nätet. Gör ett experiment:
Logga in på snyggast.se´s chatt med ett namn typ: Lina 14 och ta tid på hur länge det tar innan du får ett erbjudande om att camma, eller träffas, eller msna.
Oftast från killar som är runt 15-19 år.
Är det likadant i verkligheten?
Är det så att killar tar för givet att tjejerna ska bli smickrade av sånt?
Kan någonting av den mentaliteten ligga bakom det ökade antalet våldtäkter bland minderåriga?
Men det är en lång disskussion.

Nu kanske man ska stänga av datorn och gå ut i solen idag.

Jag jobbar med att föreläsa om mobbning på nätet och i verkligheten.
Läser allt som kommer i min väg om E-mobbning.
Lyssnar, pratar, försöker förstå, skapa mig en bild.
Denna blogg är mina tankar på väg till att förstå. Om det går.
Vill oxå att denna blogg ska kunna ge fler kunskap och en annan bild av vad E-mobbning är och hur vi vuxna ska kunna hjälpa de som är utsatta.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home