Tuesday, September 26, 2006

Siffrorna ökar

Idag publicerar Gp en artikel om E-mobbning.
Där skriver de att 35% av de unga internet användarna uppger att de blivit uttsatta för mobbning på nätet
Att ställa de siffrorna mot Stiftelsen Friends undersökning som får siffran 10% som uppger att de OFTA blir uttsatta.
Jag vet inte hur man ska tolka någon av de siffrorna, eller vilken fråga som Gp har ställt.
Begreppet mobbning har ju en tendens att bli snedtolkat åt det ena eller andra hållet.
Ofta att använda ordet mobbning brukar vara att sätta käppar i hjulet för sig själv.
För vem vill erkänna att man är mobbad.
Eller hur många svara på skämt, för att ordet mobbning(eller mobbad) är något som man slänger sig med till höger och vänster.
Jag träffade min syster(16år) för några dagar sedan. Hon sa att hon "inte kände sig bekväm i hennes byxor."
"Vaddå då", frågade jag.
"Mäh, ser du inte? de här byxorna är ju helt jävla mobbade. Midjan är ju för låg. Jag ser ut som ett offer i de här."

Jag blir ingen moralpredikare då och ska tala henne tillrätta.
Jag bara lyssnade.
Och det var ju inte första gången jag hört liknande uttryck.
Ordet är inte så värdeladdat längre helt enkelt.

Ord tappar sitt värde och sin laddning och man kan undra hur det kommer sig.

Jag tror, om vi går tillbaka till undersökningen, att 35% är en alldeles för stor siffra.
Jag tror att det nog mer överensstämmer med siffrorna från skolans värld. Ca 10%.
När vi pratar mobbning alltså.(mobbning är när man uttsätter en eller flera för negativa handlingar upprepade gånger under en viss tid)
Men om vi pratar kränkningar, så är nog siffran 35% i underkant.

Det är vad jag tror.
Vad tror ni?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home