Monday, October 09, 2006

Är anonyma SMS ett problem?

De flesta teleoperatörer, förutom comviq faktiskt, har en väldigt lätttiljänglig tjänst som går ut på att du kan dölja avsändaren när du skickar sms och ringer.

Jag har faktiskt inte tänkt så mycket på den tjänsten förräns förra veckan, då friends öppnade ett nytt kontor i Umeå och hade i sin marknadsförinag att det skickades ut sms till skolledare och press med texten:(ungefär) "Din jävla tjockis, kommer du till skolan så får du stryk".
Avsändaren var kort och gott bara Friends.

Inget nummer, ingenting.

Även fast jag visste att det var ett marknadsföringstrick så blev jag tagen och berörd.
Då tänkte jag just på det där med att dölja sin avsändare.
Varför har man den tjänsten.
Jag vet att en av sveriges diskrimineringsbyråer just nu håller på att kräva tydliga och raka svar från operatörer som tillhandahåller tjänsten.
Varför har ni den, är frågan. Men vad jag hört så dröjer svaren.

Jag tycker att man ska ta bort den tjänsten. Alternativt göra den till ett tillval som man måste betala för.
Jag satt nu precis och lekte med min nya mobil, med Telia abonemang, och jag kunde väldigt enkelt skicka iväg ett anonymt sms som fullständigt skrämde skiten ur min gode vän.
Inte snällt, men det var i undersökande syfte.

Ett av svaren från operatörerna var att företag som skickar ut mass-sms måste kunna dölja sina nummer.
Men jag menar, de skickar väl via servrar, det är nog ingen som sitter och skickar kommersiella mass-sms från sin privata telefon. Eller?

En annan skrämmande sak i den nya friauppgifterpåinternte hysterin är följande siter:
www.upplysning.se och www.inkomst.se
där man mycket enkelt kan ta reda på vad folk tjänar bla.

Lite som www.birthday.se siten, ni vet de som förut inte tog bort folk med skyddad adress.

Det är ju alltid en balansgång det där.
Den fria informationen vs Den personliga integriteten.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home