Tuesday, January 20, 2009

Är E-mobbning rätt ord?

När man pratar i skolor om mobbning på nätet och använder ordet E-mobbning så bygger man direkt in ett problem.
Folk tänker att det är nåt nytt vi pratar om. Att det är nåt annorlunda. Nåt som är väsensskilt från mobbningen på skolgården.

Är det den tankebanan vi vill leda in på?
Nej, säger jag.

Jag tycker att man ska konsekvent se E-mobbning som en del av "vanlig" mobbning och inte tvärtom.
Om en skola har en bra likabehandlingsplan, med ett väl inarbetat och fungerade antimobbningsarbete så ska man se över det befintliga arbetet och försöka få in nätet i sina redan befintliga rutiner.

Tycker jag.
Vad tycker du?

(jag vet att denna blogg har legat stilla ett tag. Men nu ska jag sätta igång igen. välkommen.)

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home