Thursday, May 10, 2007

Johanna skriver dagbok+ tankar om bilder

Johanna skriver dagbok på nätet. Hon är medlem på ett community.
Det är väldigt många på hennes skola som är med på det communityt.

Där på hennes sida så skriver hon av sig. Just nu är det väldigt jobbigt hemma, hennes föräldrar bråkar hela tiden och hon vet inte om de ska skiljas.
Det känns inte rätt att prata med kompisarna om det, och inte heller att gå och kancka på hos kuratorn i skolan.
Så då är det bättre att skriva där.
Hon låter dagboken vara tillgänglig för alla på communityt, varför ska man stänga den? Hon vill ju att så många som möjligt ska läsa....eller det är väl vad hon tänker.
Men hon tänker inte ritkigt på vilka som faktiskt läser den.

En dag i skolan så kommer en kille från hennes parallellklass fram, han har två kompisar som står lite längre bak.

"Jaha, så det är du som mår sä jävla dåligt." säger han med ett flin på läpparna.
"Va?" svarar Johanna.
"Jo men det står ju för fan i din dagbok. Du borde ge din morsa en smäll på käften."
Johanna känner tårarna värma bakom ögonen. Har DOM läst min dagbok.
"Du vet det är inte bra att må så där." fortsätter killen, alltjämt flinandes. "Du kan ju bli psykotisk. Gå till kuratorn!"
De andra killarna skrattar.
"Har ni läst min dagbok?" undrar Johanna och försöker att se till så att inte underläppen darrar.
"Såklart. Alla läser ju den! Man tror ju inte att du hade sånna puckoföräldrar. Och du verkar ju inte må sådär dåligt när man ser dig i skolan. Men det är kul att läsa."
Killarna drar vidare. Plötsligt känns det som alla tittar på henne, som att alla vet att hennes föräldrar bråkar och att hon ligger och gråter hela nättern och att hon är hemligt förälskad i Famid.
Hon känner sig helt naken.
Varför läser alla hennes dagbok.

Långsamt lägger hon in sina böcker i sitt skåp, går snabbt mot utgången. Undviker att se folk i ögonen. Det känns som att de kan se rakt in i henne.
Hon måste ut.
När dörrarna slängs upp börjar hon springa. Hon måste hem nu. Radera allt som hon skrivit i dagboken.
Kan hon någonsin gå tillbaka till skolan om alla läst det hon skrivit där?

----------------------------------------------------------------------------------------

Så där kan det vara på en skola.
Jag menar inte att man INTE ska skriva dagbok på nätet, att man inte ska dela med sig om hur man mår.
Men jag tycker man måste veta vad det är man gör. Vill man verkligen att alla ska läsa det man skriver.
Tänker man på det....vilka som läser alltså.
Jag vill inte förbjuda ungdomar att skriva dagböcker och liknande på nätet. Men jag tycker att det är vuxnas plikt att oxå förklara vad som kan hända.
Nä, just det. Många vuxna har ju ännu sämre koll på det är kidsen.


Var på en skola imorse, föreläste för 8:or och 9:or i två omgångar.
Pratade om bilder på nätet. Att innan man lägger ut en bild så ska man fråga sig själv: Vem vill jag visa bilden för.
JAG: "Men om vi tänker så här då. Vill ni att jag ska kunna se bilden?"
Kidsen: "Nej."
JAG: "Vill ni att era lärare ska se den här bilden? "
Kidsen: "Nej."
JAG: "Vill ni att era föräldrar ska se bilden?"
Kidsen: "Nej."
JAG: Okej, då vet vi det, nu har vi något att förhålla oss till. Ni vill inte att jag ska kunna se den, inte era föräldrar, inte lärarna...bra...hur ska vi då göra för att vi ska ordna det. Ja just det, en fråga till: Vill ni att alla på PA(playahead) ska kunna se den?"
Kidsen: "Jaaaaaa!"
JAG: Jaha, så det vill ni. Alla på PA ska kunna se den. Men jag är ju medlem på PA, alltså kommer jag se den. Och era lärare kanske är medlemar där oxå. Hur ska ni kunna göra då? Det blir ju jätte jobbigt. Tänk på: Vilka vill jag visa den för? Se då till att det bara är dom som kan se den. Annars så kan ju kanske jag, lärarna och era föräldrar se den."

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hejsan! Hittade din blogg i samband med att jag googlade på nätmobbning. Skriver b-uppsats i sociologi om just nätmobbning och riktar in oss på hur allvarligt eleverna/ungdomarna ser på detta fenomen. Ifall de ser det som lika allvarligt som traditionell mobbning. Ska göra enkätundersökningar men har kört fast vad gäller frågorna. Skulle det vara ok att maila dig? hittade ingen mailadress nämlingen ..

May 12, 2007  
Anonymous Anonymous said...

Jag mailar dig.

May 14, 2007  

Post a Comment

<< Home