Tuesday, March 06, 2007

Vad ska skolan göra?

Jag fick ett försynt samtal imorse.
Hoppas jag inte stör började det med.
Nej svarade jag, trots att jag just var i kast med att göra mig av med alla ton av DN som en prenumeration innebär.

Personen i luren fortsatte med att undra vad skolans ansvar börjar i e-mobbning. Och vad man som skola ska göra.

Det hade varit en massa skitsnack på PA(playahead) och på MSN. Eleverna kommer till skolan med utskrivna papper av konversationer och anklagar varandra hit och dit och visar utskrifterna för andra för att liksom få dom med sig på "sin sida".
Typ: Kolla vilket CP hon är, kolla vad hon har skrivit.

Även föräldrar hade dykt upp i skolan och varit arga över vad barnen skrivit till varandra. Och de barn som var de som skrev de elaka sakerna hade naturligtvis föräldrar som INTE alls brydde sig om vad som hände på hemmets dator som var placerad inne på barnens rum.

Så, vad ska vi göra?
Undrarde hon i luren.
Är det vi som ska ta det här?

Jag svarade ungefär såhär:
"Men om ni inte gör någonting. Vad kommer hända då?"
"Ja, det kommer att spåra ur." sa hon.
"Men då måste ni alltså göra någonting?"
"Ja, kanske, men vad är skolans ansvar?"
"Det står väl ingenstans att skolan har på sitt ansvar att ta tag i saker som händer på nätet på kvällarna. Men å andra sidan så påverkar ju det skolarbetet, det påverkar ju era lektioner och era raster."
"Jo, det är ju det. Det gör ju det."

0 Comments:

Post a Comment

<< Home