Friday, June 08, 2007

Jag blir så ledsen.

Det är nyheten idag i tidningarna om att en 32årig man har sökt kontakt med unga flickor över nätet för att ha sex med dom. Samtidigt som han är bärare av HIV-viruset.

Jag blir även arg för att det finns sådana JÄVLA IDIOTER!
Jag är emot våld i alla dess former, men jag känner mig jävligt sugen på att slåss när jag hör om honom.

Man märker även på detta att skyddet för unga på nätet är väldigt litet. Men jag tycker även att det är tydligt att unga fortfarande inte har riktig koll på att nätet och verkliga livet faktiskt hänger ihop. På riktigt.
Om man visste det bättre, om man hade det i sin beggreppsvärld så skulle sådana här saker inte hända så ofta som det faktiskt verkar göra.

Det handlar inte om att begränsa de ungas tillgång till nätet, men jag tror väldigt mycket det handlar om att på ett tydligt sätt koppla handlingar på nätet till handlingar i det verkliga livet.
En kort liten kurs u konsekvens analys kanske inte vore så dåligt....

Men då måste ju förstås de vuxna veta mer än vad det vet.
Faran med det stora pådraget kring liknande idioter som han idag är ju att skräcken inför nätet blir större hos de vuxna.
Och förtroendet för vuxna på nätet minskar hos de unga.

Män som beter sig som 32åringen är bland de lägst stående varelserna. De förtjänar ingen respekt och aktning från min sida.
Jag avskyr människor som utnyttjar barn. Hoppas hans straff blir kännbart och att han inser vilket svin han är.

Nu är det helg, men jag kan inte riktigt glädjas åt det.

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Låt mig först säga att jag givetvis håller med om att sådana personer som den du skriver om är avskyvärda. Men de fanns även innan Internet. Jag tycker man fokuserar så mycket på nätet som "skurken". Ja visst, hänsynslösa män (oftast) som vill få tag på unga tjejer (oftast) har fått en ny arena. Men vi mammor har alltid fått varna våra barn för "fula gubbar". När min yngsta dotter var liten var största oron att hon skulle bli lurad av någon snäll farbror när hon gick hem från skolan eller var ute och lekte. Även om man, så gott det går, förklarar farorna så tror de kanske inte att just den här "snälla killen" är farlig. Idag finns internet, men är det egentligen värre? Om en trettonårig tjej skulle möta en snygg kille i parken med en kamera på magen som säger att han är ute för att plåta nya modeller för Elle så skulle hon kanske tycka det är lika troligt (och spännande) som den hon möter på Internet? Ok, de nya varningarna från oss föräldrar måste kanske även innehålla att "Ida 13" kanske är "Gustav 25" in-real-life. Det verkar lite grann som om man förutsätter att tjejerna inte skulle blivit lurade om de sett personen i verkligheten. Men våldtäktsmannen som döljer sig bakom "Ida 13" är kanske inte en dräglande, illaluktande gubbe med ölmage. Han kanske är en ganska fräsch 25-åring som tjejerna tycker är spännande.
Farorna - och oron hos oss föräldrar - har alltid funnits. Det gäller bara att "uppdatera" varningarna.

September 24, 2007  
Anonymous Anonymous said...

Din blogg är grym!

October 14, 2008  
Anonymous Anonymous said...

När jag en gång blev arg på ett par yngre kompisar, som inte var 25 direkt, men inte 40 och varken dreglande eller äckliga med mage, som jag. För att de sprang till prostituerade, så blev reaktionen det motsatta. Jag blev själv misstänkliggjord, trots att jag kände killarna väl, men omgivningen valde att tro dem istället för mig. Och jag skvallrade aldrig, men sa vad jag tyckte om det, och gör. Så jag tror, att utseendet spelar roll och övergrepp eller prostitution aldrig kommer att upphöra, så länge det finns andra makt-relationer. Folk som är snygga,starka etc kommer alltid att frestas att göra mer onda saker bara för att de kan.
Det enda som är ett försvar är att inte tro det värsta om andra när man har kontrollen över situationen. I vardagen snabbköpet, etc och inte småsnegla på tjocka, fula etc och tro att dessa är nästa haga-mannen (som var gift, och inte unik)

October 28, 2009  

Post a Comment

<< Home